ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برجام، آغاز فصل سه

فصل یک برجام در اکتبر ۲۰۱۷ به سپردن ارزیابی از برجام به کنگره توسط ترامپ به پایان رسید. فصل کوتاه دوم هم تمام شد و اکنون فصل سه آغاز شده است، فصل بدون آمریکا. پرونده آغاز این فصل.

فصل اول برجام از زمان بستن قرارداد در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ (۲۳ تیر ۱۳۹۴) تا اکتبر ۲۰۱۷ است، زمانی که دونالد ترامپ اولین گام مهم برای خروج از برجام را برمی‌دارد. فصل دوم، فصل گذار است. این فصل کوتاه با خروج قطعی آمریکا به پایان می‌رسد. عنوان‌های مطالب مهم در آغاز فصل جدید.

در اواخر مهرماه ۱۳۹۶ پرونده‌ای منتشر کردیم با عنوان "برجام، پایان فصل یک". در آغاز آن نوشتیم: «فصل دوم برجام آغاز شده است. موضع‌گیری ۱۳ اکتبر [۲۰۱۷] پرزیدنت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در مورد آن، فصل نخست این معاهده را بست.»

فصل دوم کوتاه بود، فصلی که آغاز آن اولین گام مهم دونالد ترامپ برای خروج از برجام بود. او ارزیابی از برجام را به کنگره سپرد. اما این هنوز ضربه‌ای اساسی مورد نظر کاخ سفید به برجام نبود.  سرانجام دونالد ترامپ‌، آمریکا را از تعهد به قرارداد گروه کشورهای ۵+۱ (پنج عضو دایمی شورای امنیت شامل انگلستان، آمریکا، فرانسه، چین و روسیه + آلمان) با جمهوری اسلامی خارج کرد. قرارداد به مشهور به "برجام" (برنامه جامع اقدام مشترک) که با هدف کنترل فعالیت‌های هسته‌ای دولت ایران برای اطمینان از ماندن آن در محدوده‌ای شفاف و صلح‌آمیز بسته شد، با خروج آمریکا آینده‌ای نامعلوم یافت.

در زیر برخی عنوان‌های مهم دوره بسته شدن فصل کوتاه دوم و شروع فصل تازه را می‌بیینید و لینک به پرونده قبلی را. ترتیب مطالب از نو به کهنه است:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.